Een Bij Vrijheid

Een gedicht volgt op dit fragment van de flaptekst. To be like a flower in the community garden, or to be in constant flight with feet of pollen: that is the question in Dutch maybe. There is the question of “in” and “bee” that I’m wondering about. Who knows? “Een bij bij vlucht is vrij,” …
… xxxx xxxx …

Om als een bloem in de gemeenschappelijke tuin te zijn,
of constant in de vlucht te zijn met voeten van stuifmeel:
dat is de vraag.

Een bij bij vlucht is vrij,
maar in de korf is het vaak een slaaf.

16 thoughts on “Een Bij Vrijheid

  1. Is er iets om een bij te zijn? Dat zie ik als een lastige vraag. Misschien niet eens mogelijk om echt te beantwoorden. Ik neem zelf wel de stap van geloof naar andere dieren. De kip, de koe het varketje ook. Die lijken me wel echt iets te zijn. Maar lastig is het toch, ik weet er weinig van. Zeggen welk dier moreel waardig is, dat weet ik nie.

    Like

    1. Ja, het is moeilijk te zeggen. Roedeldieren zoals de wolf volgen de leider, maar de hond lijkt van mensen te houden. Kuddedieren kunnen worden gehoed. Soms zijn we roofdieren; soms zijn we een prooi. Als we onze metaforen verliezen, zijn we niets anders dan onszelf als we het weten. Dieren kunnen waarschijnlijk niet weten of ze moreel zijn, behalve in antropomorfe fantasieverhalen.

      Like

      1. Ik denk niet dat iets hoeft te beseffen dat het moreel is om morele waarde te hebben. Morele waarde betekent voor mij dat het uitmaakt, in en op zichzelf, wat we doen met dat dier of ding. Voor mij heeft ieder bewustzijn morele waarde, en bewustzijn zie ik als dat er iets is om dat dier of ding te zijn. Dat het gevoelens of qualia heeft. Voor mij maakt dan bijvoorbeeld pijn als echte ervaring uit wie het dan ook heeft (het maakt voor mij wel uit hoe die pijn ervaren wordt).

        Het is echter moeilijk te weten of een dier dat pijn heeft dat ook echt voelt of dat het meer een biologische robot is die geen echte qualia heeft. Het is echter nog niet eens te bewijzen dat andere mensen qualia hebben, we kunnen niet in elkaars hoofd zitten en voelen dat we inderdaad dingen ervaren. Ik denk echter dat we wel redelijk zeker kunnen zijn dat andere mensen niet alleen biologische robots zijn, het is echter heel lastig omdat we niet weten wat nou echt veroorzaakt dat we dingen echt kunnen ervaren.

        Voor mij is gedrag daarvoor niet genoeg om te zeggen dat iets qualia heeft, we zouden een robot (op een gegeven moment) ook welk gedrag dan ook kunnen laten vertonen, maar dat betekent dan nog niet dat die robot de gevoelens ervaart die bij ons bij dat gedrag horen.

        Like

        1.     Een biologische robot zoals een mechanische machine zou alleen de wetten van de natuurkunde en scheikunde volgen, inclusief chemische reacties die zenuwimpulsen veroorzaken, en zou geen vrije wil hebben om iets anders te doen dan wat het onvermijdelijke gevolg is van zijn input en uitgangspunt.
              Ik denk dat we beslissingen moeten nemen terwijl we iets buiten de materiële wereld zijn.

          Liked by 1 person

          1. Ik geloof zelf niet echt in de vrije wil of dat er iets niet materieels bestaat. Ik denk dat we voortvloeien uit de materiële hersenen die we hebben. Ik ben er nog niet helemaal over uit of dat betekent dat er toch al iets van bewustzijn moet zitten in het chemische, of dat bewustzijn op een manier kan ontstaan uit het chemische zonder dat het al in het chemische zelf zit.

            Ik zie biologische robot dan ook iets anders, als een wezen dat, om één of andere reden, wel gedrag vertoont, maar daar geen gevoel bij ervaart. Dat zie ik als mogelijk omdat we niet weten wat veroorzaakt dat we gevoelens echt ervaren.

            Vroeger vond ik dat wel een mooi idee, de vrije wil en iets buiten de materiële wereld, maar nu geloof ik daar niet meer in.

            Like

            1. Nou, dan, als mijn bewustzijn vastzit in mijn brein, dan zou ik een nieuwe moeten maken.
              Het lastige is dat als ik het eenmaal heb gemaakt, hoe ik er eigenaar van kan worden, zodat ik het gevoel heb dat ik het ben.

              Liked by 1 person

            2. Dat hangt denk ik af van hoe bewustzijn werkt en dat is iets wat we misschien nooit zullen begrijpen.

              Misschien is bewustzijn verplaatsen van één brein naar het andere onmogelijk. Misschien gebeurt het alleen als je het als een schip van theseus doet. Ik weet niet of we het ooit zullen weten.

              Like

            3. Het schip is veel gemakkelijker. Het is het bouwplan voor het schip dat hetzelfde is. De tekeningen vereisen geen herinnering aan gebeurtenissen. De bouwkundige tekeningen van een persoon zouden de herinneringen aan gebeurtenissen en de opeenvolging van gevolgen niet bevatten. Maar het dupliceren van de herinneringen zou alleen een identieke tweeling opleveren die verschillende mensen zouden zijn.

              Liked by 1 person

            4. Ben het er mee eens dat zeer waarschijnlijk een exacte duplicatie niet opeens betekent dat je twee lichamen hebt. Ben ook om diezelfde reden sceptisch over het uploaden van een persoon, denk niet dat jij dat dan bent, die kopie in de computer.
              Ik denk dat het via het schip wel misschien zou kunnen, want dat is ook wat er natuurlijk met onze hersenen gebeurt. Ze blijven niet altijd precies dezelfde atomen, maar worden langzaam vervangen. Dan is het misschien ook mogelijk via langzame vervanging een langer levende versie van jezelf te maken. Dat is eigenlijk niet zo ver af van wat de geneeskunde al probeert te doen.

              Liked by 1 person

            5. Oh oke. Een vervanging van onderdelen voor het vat van de ziel, maar niet de ziel zelf die ergens rondzweeft. Maar misschien kan de ziel, net als Dorian Grey, decadent en slecht worden zonder enige vorm van voeding… zoiets als alle onderdelen van een gebouw vervangen, behalve de fundering. De fundering van elk gebouw, zonder toezicht, zal uiteindelijk vervallen, zelfs als het duizend jaar duurt.

              Liked by 1 person

            6. Mij lijkt dat als je geloofd dat de ziel op aarde met tijd slecht wordt, dat dat dan gebeurt welke manier van langer leven je ook kiest. Of je nou een nieuw brein maakt of je huidige brein levende houdt mij lijkt dat er met de voorgang van de ziel hetzelfde gebeurt.

              Like

            7. Welnu, het probleem is het veranderen van “het plan” van een geleefd leven. Het is moeilijk om een ​​nieuwe manier te vinden om productief creatief te zijn.

              Liked by 1 person

            8. Waar trek je precies de grens van wat wel en niet “het plan” verandert? Is elke vorm van geneeskunde een verandering van “het plan,” of elke vorm van orgaan donatie of elk kunstmatig orgaan?

              Like

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.